Rabu, Mac 22, 2006

Wanita, isteri, ibu...

Bismillah...

Kesibukan mulai berkurangan setelah banyak kerja-kerja rutin pejabat aku siapkan. dalam masa lapang sikit macam ni, bolehlah aku surf YG rakan-rakan DPA 2/2004. dalam banyak2 posting, aku agak berminat dengan posting mengenai isteri dan ibu. tambah plak, aku ni dah lama tak balik kampung. rinduuuu la jugak ngan ma especially, dan ayah serta adik2ku sekalian.

selaku orang yang masih bujang dalam ertikata close section (dah ada bakal isteri), aku rasa tersentuh gak dengan intipati posting beliau itu. memanglah, sebagai seorang yang bergelar anak, ibu adalah ratu hati yang tidak kan ada galang ganti selamanya. seorang lelaki wajib patuh kepada ibunya sebagai ganti kepatuhan ibu tersebut kepada suaminya. maknanya kat situ ada timbal balik yang adil. isteri wajib patuh kepada suami (perempuan taat kepada lelaki) manakala anak lelaki wajib patuh pada ibu (lelaki taat kepada perempuan). so, siapa kata Islam tidak adil dan gender bias? kesamarataan sebenarnya terwujud apabila Islam diturunkan, kerana sebelum itu wanita seolah2 tiada kedudukan dalam masyarakat jahiliah. apabila barat mula menggerakkan aktiviti2 womens' lib nya, aku memandang ianya adalah satu protes terhadap golongan2 lelaki yang tidak beragama dan menganiayai wanita2 mereka, tetapi protes itu menyeluruh hingga kepada lelaki yang berlaku adil. virus itu merebak pula menjangkiti wanita2 Islam yang kurang menghayati ajaran Ilahi, sehingga mereka pun menuntut keadilan yang serata-ratanya (menurut emosi mereka).

Wanita perlu sedar,
Contoh terbaik perbezaan ketara: lelaki tidak ada payudara tetapi wanita ada. fungsinya adalah untuk menyusui anak...dll. dalam keadaan fizikal lelaki dan wanita yang berlainan, bagaimanakan kesamarataan itu hendak dituntut? nak suruh lelaki menyusukan anak? minta dibolehkan wanita pakai seluar tak yah pakai coli? so, buat wanita Malaysia, sedar dan fahamilah diri anda adalah istimewa. perbezaan itu adalah tanda perbezaan tugasan dan fungsi kewanitaan yang tidakkan dapat dilaksanakan oleh golongan lelaki. oleh itu, anda berhak untuk disayangi, dibelai, dimanjai dan dicintai, sebagai seorang anak, isteri dan ibu...takyahlah tuntut lagi hak2 samarata dan sebagainya. apa yang berlaku selama ini adalah kelemahan dalam aplikasi, bukannya sistem.

Tiada ulasan: