Rabu, Julai 27, 2011

Nasib Penjawat Awam dan Penguatkuasa

Persepsi merupakan satu senjata psikologi yang hebat dan mampu memberikan kesan terhadap kecenderungan seseorang apabila dimainkan berulang kali. Dalam politik, kedua-dua pihak sama ada Parti Pemerintah mahupun Pembangkang mempunyai kaedah tersendiri dalam membina persepsi. Biarlah ianya terkawal dalam ruang lingkup persaingan parti-parti politik. Secara profesionalnya, pegawai awam tidak terlibat dalam urusan politik sedemikian, selain daripada meneruskan agenda pembangunan dan dasar yang diputuskan Kerajaan sedia ada.

Sebulan dua ini penulis banyak berfikir mengenangkan nasib pegawai-pegawai Kerajaan yang bertugas di agensi-agensi penguatkuasa seperti PDRM, Imigresen, Kastam, JPJ, KPDNKK, SPRM dan lain-lain. Mereka merupakan tulang belakang yang sebenar kepada Malaysia. Dengan sumpah taat setia kepada YDP Agong, merekalah yang menjaga kestabilan negara ini dan memastikan situasi terkawal, aman tenteram. Ini membolehkan urusan-urusan kenegaraan berjalan lancar termasuklah pilihanraya setiap 5 tahun sekali.

Dalam Islam, urusan keselamatan dan kawalan ketenteraman ini merupakan salah satu kewajiban di bawah Fardhu Kifayah. Sesiapa yang mempunyai kemampuan untuk melaksanakannya wajib melaksanakannya atas faktor melepaskan beban saudara-saudara seislam yang tidak mampu. Pegawai Polis, Imigresen, Kastam, JPJ dan lain-lain penguatkuasa telah berjasa kepada saudara muslim mereka yang lain dengan kesanggupan mereka memikul amanah tersebut. Sebagaimana kesanggupan mereka, maka menjadi kewajiban pemerintah pula untuk membayar khidmat mereka berdasarkan ketentuan-ketentuan kewangan Kerajaan sedia ada.

Akhir-akhir ini, suasana terlihat kurang stabil dengan kebanyakan pegawai penguatkuasa menjadi bahan bantaian sesetengah pihak yang tidak berpuas hati dengan banyak perkara. Contohnya, isu dua orang yang meninggal dunia (dikatakan membunuh diri) menjadikan SPRM dikecam hebat dan laporan-laporan susulan dipertikaikan terutamanya oleh keluarga mangsa. Selain itu, heboh juga isu PDRM yang dikatakan mengawal situasi secara kekerasan semasa perhimpunan di KL dan juga isu pegawai Imigresen menangkap dan menghantar pulang seorang peguam ke negara asal kerana menyalahgunakan Pas Lawatan Sosial (melancong) untuk berceramah.

Pihak yang mempunyai persepsi negatif terhadap penguatkuasa perlu memastikan persepsi mereka adalah berfakta, sebagaimana yang diarahkan oleh agama. Umumnya, setiap perlakuan pegawai dalam menjalankan tugas adalah terkawal melalui Standard Operation Procedure (SOP) masing-masing. Selagi tindakan mereka mengikut SOP, mereka secara amnya tidak melakukan kesalahan. Sekiranya ada perlakuan terkeluar daripada SOP, Jabatan biasanya akan menjalankan siasatan untuk mengenalpasti sama ada tindakan pegawai adakah diakibatkan oleh kecuaian atau disengajakan. Sekiranya wujud unsur-unsur sedemikian, maka Jabatan akan mengambil tindakan tatatertib yang bersesuaian. Sekiranya siasatan menyatakan SOP yang digunapakai sudah tidak relevan, maka pindaan akan dibuat.

Secara peribadi, penulis agak bersedih dengan persepsi negatif yang cuba dituai sesetengah pihak terhadap penguatkuasa awam khususnya terhadap PDRM pasca demonstrasi. Perkataan-perkataan keras seperti anjing, pencacai, dsb amat tidak wajar diluahkan terhadap mana-mana agensi penguatkuasa yang hanya menjalankan tugas. Tidak dapat dinafikan ada perlakuan yang kelihatan ganas pada pandangan umum, tapi siasatan lanjut perlu dilakukan untuk mengenalpasti sama ada wujud unsur-unsur lain seperti provokasi dan ancaman. Pihak Berkuasa Tatatertib PDRM tentunya akan mengambil tindakan berdasarkan Peraturan-peraturan Pegawai Awam, Kelakuan dan Tatatertib 1993 sekiranya pegawai bertugas mengambil tindakan tidak wajar dalam menangani pendemonstrasi.

Amat dikesalkan, sesetengah Muslim mencaci maki polis-polis beragama Islam menggunapakai bahasa kesat yang tidak wajar. Pengalaman peribadi seseorang individu yang merasakan dirinya dianiayai tidak menjadikannya satu hujah untuk menolak kebaikan mana-mana agensi penguatkuasa. Sekiranya wujud kesalahan di pihak PDRM, itu tidak menjadikan penganjur perhimpunan bebas daripada kesalahan sama sekali. Mereka juga perlu mengambil tanggungjawab sekiranya wujud provokasi sama ada disengajakan atau tidak daripada mana-mana peserta di bawah anjuran mereka. Penulis tidak ingin mempertikaikan kebebasan bersuara dan demonstrasi, tetapi sekiranya sesuatu perkara itu mendatangkan lebih banyak keburukan daripada kebaikan, ia perlu dilihat dalam kaedah fiqh bagi memperincikan mudarat mana yang lebih besar. Sudah tentu dalam pandangan Penguatkuasa, huru-hara akan mendatangkan mudarat yang besar terhadap ketenteraman awam walaupun ia memberikan sedikit manfaat terhadap pihak pembangkang (dengan penayangan gambaran kekejaman Penguatkuasa Kerajaan).

Dalam era global sekarang ini, masyarakat yang berpendidikan akan menilai prestasi Kerajaan dan pembangkang dalam menangani sesuatu isu, sama ada profesional atau emosional. Profesional bermaksud rundingan, persidangan, memorandum yang diserahkan secara teratur, debat, pembentangan kertas kerja, dan penyampaian melalui siaran alternatif (internet, blog, dll). Televisyen dan akhbar telah lapuk dan tidak lagi menjadi rujukan utama. Persaingan secara ilmiah melalui media-media alternatif akan membuahkan hasil yang lebih baik dan mendidik masyarakat agat tidak terlalu emosi dalam menangani suatu isu. Masalahnya ada sesetengah individu yang tidak dapat bersabar dan mengharapkan hasil sesegera mungkin, sekaligus menggunakan kaedah yang menonjolkan emosi untuk mencapai hasrat.

Setiap muslim perlu berwaspada dan menjadikan negara ini sebagai keutamaan dalam mempertimbangkan apa-apa tindakan. Selain itu, sikap menghormati pandangan orang lain yang berteras ilmiah perlu ada pada setiap Muslim dan tidak terburu-buru mengecop mana-mana orang dengan pandangan berbeza sebagai sesat, khawarij, sekular, jahil dan banyak lagi. Penggunaan bahasa yang lembut, berlapik dan sopan akan menjadi dakwah yang lebih baik untuk menarik penyokong yang rasional dan berilmu berbanding bahasa kesat yang mungkin seronok didengar oleh orang-orang jahil.

Selasa, September 21, 2010

Islam sejagat, Melayu setempat..

Apa kelebihannya menjadi orang melayu?

Berbanding apa kehebatan menjadi orang Islam?

Semangat kaum biasanya berapi-api. Kelangsungan generasi dalam kaum menjadi keutamaan. Kaum kami perlu mendapat segala kelebihan yang ada. Semua penghalang, ancaman dan penyekat perlu dibasmi walau apa bayarannya sekalipun.

Semangat kaum menyaksikan keinginan untuk menguasai dan merasa selamat, walaupun terpaksa menjatuhkan satu kaum yang lain. Sekiranya perasaan selamat itu telah tiada, maka akan bermulalah tuduh menuduh, syak mengesyaki dan perbalahan. Konfrontasi dan ejek mengejek akan menjadi mainan. Lihat sahaja di dalam Internet..sampai agama juga dilibatkan dalam perbalahan antara kaum.

Sebab itulah perkauman tidak mungkin sama sekali boleh menjadi agen dakwah Islam. Kerana itulah agama Islam tidak tersebar ke pelusuk dunia di tangan bangsa arab secara kearaban. Yang kekal dalam Bahasa Arab adalah bacaan solat dan AlQuran. Merentas dunia, Islam berkembang dalam suasana persekitaran, dan dalam bahasa ibunda masing-masing.
Kerana itu jugalah negara maju tidak boleh ada semangat perkauman yang terlampau. Kerana semangat ini akan menyekat kemajuan. Menjadikan individu berpotensi dari kaum lain dimangsakan. Amerika mungkin contoh terbaik negara maju masakini. Siapa presidennya sekarang? Ingat tak, suatu masa dulu, kaum presiden tersebut adalah hamba...

Mengikatkan satu jenis kaum dengan agama adalah satu jalan selamat. Seperti mengikat melayu dengan Islam. Tapi hakikatnya ‘jalan’ sahaja yang selamat, tidak orangnya. Selamat dalam perundangan, dengan adanya larangan menukar agama secara terbuka. Tapi dalaman individu, adakah mampu disekat? Lama kelamaan mereka akan menjadi barah dalam masyarakat. Atau munafiq yang menghancurkan kaum dan agama sekali daripada dalam..

Selama mana kita mahu bergantung kepada undang-undang untuk survival agama kita? Yang diikat dengan bangsa kita? Sehinggakan masuk Islam bagi kaum lain disamakan juga dengan masuk melayu..Mana-mana orang Cina dan India masuk Islam, dinamakan mualaf selama hayatnya, memakai songkok dan baju melayu. Kenapa? Adakah jubah kungfu Wong Fei Hong dan kofiah cina tidak Islamik? Tidak sah sembahyang?

Masuklah Islam.

Bukan masuk melayu.

Jumaat, Ogos 06, 2010

Isu..isu (kahwin muda dan gejala sosial)

Dua hari lepas, kita terkejut mendengarkan ura-ura remaja bawah umur dibenarkan berkahwin di Melaka (Negeri lain macam mana?) Keputusan ini adalah salah satu cara yang difikirkan terbaik oleh Kerajaan Negeri Melaka untuk membendung gejala sosial antara remaja lelaki dan perempuan disamping mengelakkan berlakunya kehamilan luar nikah dan pembuangan bayi.

Kejutan itu bagaimanapun tidaklah besar. Umumnya dalam Islam, sememangnya tiada sekatan umur perkahwinan asalkan telah ‘bersedia’. Persediaan ini dicapai berdasarkan kematangan individu atau penetapan keluarga dan adat. Bagi negara-negara arab dan Asia Tengah, sehingga kini pun masih wujud adat mengahwinkan anak yang muda, berumur di bawah lima belas tahun kerana ia telah berjalan sejak dulu lagi. Penetapan umur minima untuk berkahwin pada masa ini sebenarnya hanya berdasarkan undang-undang Barat yang meletakkan umur lapan belas tahun sebagai dewasa.

Adakah ia berkesan mengatasi masalah gejala sosial?

Kalau kita istilahkan gejala sosial ini sebagai pokok, maka kita akan fahami bahawa pokok tidak akan mati selagi wujud akarnya (dengan sedikit batang) di dalam tanah. Begitulah juga tindakan yang diambil oleh Kerajaan Negeri ini pun sebagai mencantas dahan-dahan sahaja. Apatah lagi Baby Hatch, ia sekadar membuang daun dan pucuk sedikit. Akar utama tidak terjejas dan batangnya masih kukuh. Kalau semacam ini, sampai bila-bila pun gejala sosial - hamil tidak sah - pembuangan bayi akan terus hidup dan berpotensi subur.

Gejala sosial yang memunculkan fenomena pembuangan bayi ibarat pokok mengeluarkan hasil, dan hasil tersebut tidak pula diingini. Ia ibarat serumpun lalang yang menaburkan benih-benih lalang, akhirnya penuh satu padang dengan lalang sahaja. Kita tidak boleh memandang negatif tindakan-tindakan Kerajaan dan peranan yang telah dimainkan pada masa ini. Tetapi kita mesti melihat lebih jauh dan mencari ‘akar’nya untuk ditebang secara kekal. Fokus penulis adalah pada warga Muslim memandangkan masyarakat non-muslim tidak memandang pergaulan bebas/gejala sosial lelaki/perempuan sebagai satu dosa berbanding muslim.

Akar tunjang : Pengabaian penghayatan amalan Islam dalam keluarga/masyarakat Islam (famili moden katakan)

Akar sampingan : Sistem pembelajaran yangmemfokuskan kecemerlangan akademik dan mengabaikan akhlaq (kejar A sampai tak kisah seluar terlondeh)

Batang pokok : Pendedahan kelucahan internet/online (melalui komputer dan handphone) yang tidak terkawal (zaman dulu memang tak ada)

Dahan pokok : Pergaulan bebas tanpa kawalan (kawan biasa saja..)

Ranting ? Daun?

Rabu, Jun 30, 2010

Dilema seorang PTD

Sebagai seorang Pegawai Tadbir dan Diplomatik, saya merasa agak terasa hati apabila ada pihak-pihak tertentu membelasah skim ini semahunya. Perkara yang sering ditimbulkan adalah kenaikan pangkat, gaji besar kerja baru berapa tahun, kerja rilek, malas, sombong dan kurang berpengetahuan (tapi buat-buat tahu). Tidak dinafikan, sememangnya ada individu yang berperangai seperti yang didakwa. Bahkan ada rakan-rakan saya yang kelihatannya tidak sabar menunggu untuk kenaikan pangkat. Bila terserempak, itulah topik awal untuk perbualan.

Selaku lepasan aliran agama, saya tidak mahu memanjangkan hujah atau memperdebatkan persoalan ini. Segala yang berlaku adalah ketetapan Ilahi, dan telah tercatat di dalam Luh Mahfuz bahawa skim ini begitulah kedudukannya manakala skim lain pula kedudukannya berbeza. Saya telah ditakdirkan untuk menjadi PTD walaupun dalam senario asal, sepatutnya saya menjadi seorang ustaz. Bukannya saya tahu pun apa kelebihan PTD semasa mengisi borang SPA, saya letakkannya sebagai salah satu pilihan hanyalah kerana ia bersesuaian dan cukup syarat dengan kelulusan semasa yang saya ada.

Hakikatnya saya menghormati semua warga skim lain, seperti guru, pensyarah, kaunselor dsb. Saya merasakan kedudukan guru adalah lebih tinggi dan mulia daripada saya tidak kira apa gred seorang guru, kerana saya adalah hasil daripada didikan dan keringat seorang guru. Bahkan, apabila saya gagal dalam ujian awal KPLI-JQAF, saya merasakan sememangnya saya tidak layak menjadi seorang guru, dan saya lebih sesuai membuat kerja pentadbiran. Itulah ketetapan Ilahi. Dia Maha Mengetahui yang terbaik buat hambaNya.

Perbezaan gaji dan kenaikan pangkat mungkin memberikan kesan terhadap kewibawaan PTD, yang dilihat amat pantas melonjak ke pangkat tinggi sekaligus membezakan kedudukan gaji dengan pegawai skim lain yang berkhidmat dalam tempoh sama. Masalah kurang pengalaman, kurang pengetahuan dsb sering ditimbulkan dan bagi saya, ia adalah cabaran. Apa yang penting, saya menghormati semua kakitangan terutamanya yang lebih tua, dan tidak melayan mereka seperti orang bawahan. Pengalaman mereka amat berharga dan saya tidak akan malu untuk belajar daripada mereka. Islam ada ajarannya dalam perkara pergaulan dan pekerjaan, dan saya akan mengamalkan ajaran itu dalam konteks kerjaya saya.

Sekiranya saya diberikan pilihan, saya akan memilih untuk tidak naik pangkat sehingga 10 tahun.

Wallahua’lam.

Khamis, November 12, 2009

Nak Ikut Jalan Mana?

Dalam perbahasan Ilmu tauhid, saya melihat isu berkaitan bida’ah ilmu kalam dan kesesatan ahli tajsim seperti dua orang individu yang ingin menuju ke satu tempat yang sama, iaitu dari Kuala Lumpur ke Kota Bharu. Jadi mereka duduklah berbincang;

A: OK kita akan akan ke Kota Bharu, so jomlah kita akan ikut karak, lepas tu masuk bentong, Raub, sampai ke Gua Musang terus Kuala Krai, Machang, lepas tu akan sampai ke Kota Bharu.

B: Rasanya baik kita ikut karak terus ke Kuantan, ikut pesisir Terengganu lepas tu sampai ke pasir puteh, terus Kota Bharu. Lebih mudah.

A: Memang mudah tapi orang kata jauh jalannya. Kalau ikut gua musang, Cuma 8 jam sahaja. Ikut Kuantan mungkin sampai 10 jam.

B: Tapi ikut kuantan lebih selamat. Jalannya terus, line telefon ada all the way sampai ke Kota Bharu. Gua musang katanya gelap, takdak line, Jadi kalau sesat kan susah.

A: Kalau dah mahir macam aku, ikut gua musang tak dak masalah pun. Memang nampak susah sedikit, jalan sempit, line telefon kadang-kadang tak ada tapi lebih dekat, lebih cepat sampai, lebih cepat rehat kat rumah.

B: Aku risau jalannya, rasanya tak baik, berlobang-lobang. Lepas tu kalau kereta rosak, susah kan nak cari pomen. Jom lah ikut kuantan, lagipun aku tak biasa jalan gua musang.

A: Aku malas la jalan ikut jalan jauh ni. Memanglah senang, teruus je kan. Tapi kalau dah biasa lalu gua musang macam aku ni takda masalah pun. Pomen ada lah kat mana-mana. Atas bukit tujuh tu pun ada pomen. Cuma kena pandai cari je. Walaupun nampak macam hutan, tapi sebenarnya ada kampung.

Tiba-tiba datang seorang lagi;

C; Woi geng, apa bising-bising ni?

A: Kitorang pening ni, nak balik Kota Bharu ikut gua musang ke ikut kuantan

C: Ler, kenapa tak ikut Perak? Lagi senang.

B: Haa.. ada jalan lagi ke

C: Ler, ikut je highway Utara Selatan, ambik exit Ipoh, terus ikut ..bla..bla.bla..

B: Tak pa lah, aku ikut kuantan je lah. Ko?
A: Aku ikut gua musang. Jumpa kat Kota Bharu OK.

B: OK

Aqidah hakikatnya adalah satu iaitu Tiada tuhan melainkan Allah, dan Muhammad itu Pesuruh Allah. Bagaimana menjelaskan dan memperdebatkan kalimah ini, sama ada kepada penganut atau kepada musuh, maka itulah yang menjadikan kaedahnya berbeza, iaitu perbezaan manhaj ahli kalam dan ahli hadis (Schools of Thought) dalam memperjelaskan Allah itu Esa tiada sekutu baginya, dan Muhammad itu Rasul yang diutuskan oleh Nya. Bagi Ahli hadis, tools yang boleh digunakan untuk kehujahan adalah AlQuran dan hadith. Bagi ahli kalam, mereka menggunakan aqal tanpa mengenepikan Quran dan hadis.

Kedua-dua manhaj ini ada musuh sendiri. Ahli hadis ada musuh dikalangan penolak hadis dan pemegang hadis palsu, manakala ahli kalam seperti Asyairah dan Maturidiyah pula ada musuh yang menyeleweng daripada pemahaman tauhid seperti Jabariyyah dan Qadariyyah.

Jalan yang senang, adalah jalan ahli hadis. Ikut sahaja tanpa ada takwil. Kalau tangan, tanganlah, kalau duduk, duduklah. Jangan banyak soal. Jalan yang susah, adalah jalan ahli kalam. Adanya disitu ilmu tambahan pelengkap yang bermacam-macam, seperti balaghah, manthiq dan lain-lain. Ada kemungkinan kita sesat dalam pencarian keesaan Allah sekiranya kita gagal menguasai ilmu-ilmu pelengkap. Tapi kehujahan yang kita ada dalam ilmu kalam membolehkan kita menolak hujah agama lain berkenaan Tauhid, dan membolehkan agama ini dipertahankan dan diperluaskan melalui perdebatan rasional dengan non muslim. Apapun, kedua-duanya adalah jalan, dan lebih bermanafaat kalau kita mengetahui kedua-duanya, daripada hanya tahu satu, dan menolak secara total satu lagi jalan. Adalah memburukkan keadaan, apabila perbalahan ini bepanjangan sehingga melarat ke peringkat ibadah, mualamat dan politik pula seperti mana sekarang ini..(Kaum Muda v/s Kaum Tua)

Tidak bolehkah kita berlapang dada seperti senario yang saya gambarkan? Ikutlah jalan mana kamu pilih, janji sampai, jangan sesat...Wallahua'lam.

Khamis, November 05, 2009

Dr Asri v/s Ustaz Zamihan; Satu Penilaian...

Pertembungan antara Dr. Asri dan Ustaz Zamihan telah lama saya ikuti, sejak saya masih menuntut di bumi UIAM lagi. Masih tergambar di fikiran saya sebuah buku berjudul "Salafiyah Wahabiyah Satu Penilaian" karangan Ustaz Zamihan yang kemudiannya mendapat kritikan keras Dr Asri melalui akhbar arus perdana. Pada masa itu saya merasa agak kesal kerana satu isu sensitif berkaitan isu wahhabi, salafi, khalafi dan sebagainya diwarwarkan kepada awam melalui akhbar. Habis keliru mat-mat rempit dan geng-geng berkot-bertali leher merah yang mungkin tidak pernah belajar dalil-dalil berkaitan cara mandi wajib pun! Hakikatnya, ia adalah perbalahan ilmiyah yang dalam, rumit dan tidak wajar sama sekali disensasikan.

Saya hairan, mengapa dua individu ini tidak pernah bertemu janji, bersua muka dan berbincang pendapat masing-masing secara berdepan. Walaupun saya mungkin dianggap ustaz kurang ilmu kerana berkelulusan Perbandingan Agama, satu pengkhususan Ilmu Wahyu daripada UIAM, saya masih berkemampuan untuk memahami bahawa apa yang diperbalahkan itu sebenarnya tidaklah melibatkan perbezaan aqidah dan tidak pula membatalkan syahadah. Kedua-duanya masih muslim bahkan kedua-duanya berpendidikan tinggi pula. Perbezaan yang wujud adalah dalam menetapkan kaedah memahami keesaan Allah dan khilaf sama ada boleh takwil atau tidak boleh beberapa perkara melibatkan ayat-ayat yang kabur maknanya (Mutasyabihat). Selain itu, terdapat perselisihan perkara-perkara furu’ yang boleh didiamkan sahaja demi kemaslahatan ummah.

Hari ini, perbalahan itu timbul lagi setelah Dr Asri ditangkap oleh JAIS. Ustaz Zamihan menggunakan status rasminya sebagai Penolong Pengarah ILIM untuk menambahkan rencah penangkapan tersebut, yang hakikatnya mendapat kritikan ramai pihak. Perlu difahami, jawatan penolong pengarah dalam pentabiran kerajaan adalah pada gred 41, yang mana tentunya ada ketua berjawatan pengarah yang lebih berautoriti untuk memberikan komen. Adalah lebih selamat Ustaz Zamihan mendiamkan diri seketika, tidak gopoh memberikan ulasan walaupun mungkin beliau sedikit gembira dengan penangkapan Dr Asri. Sekarang tidak pasal-pasal beliau tertanggung sama palitan cacian dan cemuhan dari semua pihak termasuk semua pemimpin parti politik. Biarlah JAIS sahaja yang menjawab persoalan berkaitan penangkapan tersebut, sekurang-kurangnya mereka ada asas penangkapan walaupun boleh dipertikaikan.

Akhir kata, tuan-tuan berdua adalah orang berilmu, janganlah sekadar berdebat dari jauh, hadirlah bertemu muka dan berbincang, semoga wujud di sana manfaat yang lebih besar untuk Islam. Insya Allah.

Rabu, September 23, 2009

Kelahiran Yang Dinantikan – Rushdan; Sinar Ramadhan kami

Tanggal 12 September 2009 merupakan satu detik bersejarah dalam hidup penulis. Allah S.W.T. menaikkan lagi pangkat penulis daripada status seorang bayi (1979) – graduan tabika (1985) – graduan sekolah rendah (1992) – graduan sekolah menengah (1998) – graduan universiti (2004) – suami (2006) – dan akhirnya bapa (2009). AHMAD RUSHDAN BIN AHMAD ZULNASRI, hadiah paling berharga daripada Allah kepada kami suami isteri. Satu kenaikan pangkat yang tentunya diberikan ganjaran selain tanggungjawab yang semakin berat. Segenap kesyukuran penulis dan isteri panjatkan ke hadrat Ilahi atas kurnianNya, Alhamdulillah..

Kedudukan bayi sulung yang songsang menyebabkan kami bersetuju untuk pembedahan selaras dengan nasihat doktor bagi mengelakkan sebarang komplikasi. Pembedahan tersebut dijadualkan pada 15 September 2009 di hospital Kajang. Pada pagi 12 September 2009, penulis dan isteri berada di SMAPK jam 11.30 pagi kerana isteri ingin menyelesaikan beberapa urusan sebelum memasuki wad untuk bersalin caesarean. Tiba-tiba, isteri penulis terkejut melihat ada tompokan darah yang tidak pernah ada sebelum ini, dan kami terus bergegas cemas ke hospital Kajang.

Di hospital, isteri diperiksa oleh doktor yang bertugas sementara penulis mundar mandir di tempat menunggu. Selain penulis, dua orang lagi suami tiba menemankan isteri masing-masing untuk bersalin. Setelah hampir satu jam menunggu, penulis tidak dapat bersabar lagi dan terus masuk untuk mengetahui khabar isteri. Seorang doktor memaklumkan pembedahan akan dibuat pada hari itu juga dan penulis diminta menyelesaikan beberapa urusan berkaitan tempahan wad dan bayaran. Penulis berpeluang menemui isteri dan kami sama-sama berada di dalam keadaan berdebar-debar, tidak sabar tetapi takut, kerana ini merupakan satu detik yang amat dinantikan setelah tiga tahun mendirikan rumah tangga. Hanya doa yang mampu penulis iringkan kepada isteri memandangkan suami tidak dibenarkan berada di dewan bedah.

Pada pukul 3.40 petang, seorang jururawat keluar daripada dewan bedah, tersenyum sambil memandang penulis, ”awak Zulnasri?” ”Ya, saya..” Beliau menghulurkan kepada penulis seorang bayi yang amat putih bersih, dengan mata sedikit terbuka dan kelihatan amat comel. Tiada sebarang kata-kata yang mampu penulis ungkapkan selain syukur, dan syukur serta terima kasih kepada jururawat tersebut. Perasaan pada ketika itu agak sebak, tetapi penulis gagahkan jua untuk azankan bayi dan iqamat. Jururawat yang memerhati terus terseyum sebelum bertanya, ”Awak tak tengok dulu ke jantina budak tu?” Penulis sedikit kaget, dan terfikir ya tak ya pulak, kenapa tak tengok dulu, terus azan pula.. Biasalah, sebelum ini tak pernah tidak keruan macam ni. Bila dilihat, memang anak lelaki.. sebagaimana yang penulis rasakan sebelum ini. Alhamdulillah..

Penulis berpeluang bertemu dengan isteri pada pukul 6.00 petang. Setelah menyelesaikan beberapa urusan pakaian dan sebagainya, penulis terpaksa pulang ke rumah kerana masa melawat telah tamat. Esok hari, penulis bersama ibu mertua dan adik ipar menemani isteri bermula seawal 12.30 tengah hari sehinggalah waktu melawat tamat pada pukul 7.00 malam. Penulis agak kesal juga tidak dibenarkan menemani isteri sedangkan wad kelas 1 hanya seorang sahaja pesakit untuk satu bilik. Apa salahnya kalau suami ada bersama, paling tidak boleh sama-sama berkongsi cerita dan mengurangkan tekanan isteri yang terpaksa bersorangan menyesuaikan diri sebagai ibu baru. Mungkin kelahiran akan datang tidak lagi di hospital Kajang, tetapi sama ada hospital Putrajaya atau hospital swasta Islam, insya Allah. Isteri dibenarkan keluar wad pada hari ketiga apabila doktor mengesahkan ibu dan bayi sihat, dan kami pulang ke kampung isteri di Seremban, NS untuk berpantang.

Dugaan datang pada hari ketiga dan keempat apabila isteri mengalami masalah kekurangan susu sehingga menyebabkan bayi enggan menyusu dan banyak menangis. Ketika malam ketiga, Rushdan meraung-raung kerana lapar tetapi enggan menyusu kerana susu tidak keluar. Walaupun dipam, jumlahnya amat sedikit dan tidak berpadanan. kami agak tertekan memikirkan kemungkinan Rushdan sakit kerana kekurangan air dan susu. Pada masa itu, tiada susu formula di rumah, hari sudah lewat malam dan kami agak penat kekurangan tidur. Akhirnya, penulis mendapat idea untuk memberikan Rushdan air zam-zam yang kebetulan ada di rumah. Kerisauan tetap ada kerana bimbang sakit perut atau muntah, tetapi alhamdulillah, tidak ada apa-apa, sekurang-kurangnya hilang dahaga Rushdan walaupun masih memerlukan zat susu yang lain.

Esoknya penulis membelikan susu formula sebagai backup, tetapi nampaknya selera Rushdan terhadap susu tersebut mengatasi keinginannya untuk menyusu badan. Setelah tiga hari menggunakan susu tersebut, akhirnya penulis dan isteri mengambil keputusan memaksa Rushdan untuk menyusu badan dan tidak akan sama sekali memberikan susu formula lagi, sekurang-kurangnya dalam dua-tiga bulan ini. Langkah ini terpaksa diambil kerana bimbang susu badan isteri akan berkurangan apabila demand daripada bayi tidak ada. Lagipun, zat daripada susu ibu tidak mungkin dapat diganti oleh mana-mana susu formula di dalam dunia ini. Keputusan ini menimbulkan tentangan hebat daripada budak kecil yang nakal ini, macam memahami apa yang ibubapanya cuba buat. Rushdan kelihatan menimbulkan tekanan terhadap ibunya dengan menyusu sekerap 5-15 minit sekali, mungkin dengan harapan ibu akan mengalah dan kembali memberikannya susu botol yang diidam-idamkan..Alhamdulillah, isteri dengan sokongan penulis menguatkan semangat dan melayani karenahnya dengan sabar. Lama-kelamaan, ingatannya terhadap susu botol yang dahulunya amat disukai mula pudar, dan ketika ini, Rushdan semakin selesa menyusu dengan ibunya secara normal, dalam 1-2 jam sekali. Tempoh penyusuan juga semakin lama semakin stabil kepada 15-20 minit berbanding 3-5 minit pada awal-awal penyusuan dahulu.

Sekarang ini penulis terpaksa masuk kerja semula, tetapi Alhamdulillah, beberapa perkara seperti penyusuan, pemantauan klinik, tali pusat bayi dan pemakanan ibu telah di stabilkan. Setelah berfikir, penulis dapat mengambil beberapa iktibar seperti berikut:

1. Pastikan hospital yang dipilih membenarkan suami/penjaga untuk menemani isteri semasa dalam wad (kelas 1)

2. Pastikan isteri tidak berada di dalam tekanan atau berseorangan

3. Pastikan bayi menyusu badan sahaja, walaupun kerap atau dia tak mahu, tidak apa. Paksa dia dan jangan beralah, kadang-kadang budak ni macam pandai juga, nak susu yang sedap dan berperisa..

4. Tingkatkan amal ibadat (suami) dan mohon pertolongan daripada Allah untuk memudahkan urusan berkaitan kelahiran dan penjagaan selepas bersalin.

Rabbana Hab Lana Min Azwajina Wa Zurriyyatina Qurrata A'yun, Waj'alna lilmutaqina imama..
Wallahua’lam