Rabu, September 23, 2009

Kelahiran Yang Dinantikan – Rushdan; Sinar Ramadhan kami

Tanggal 12 September 2009 merupakan satu detik bersejarah dalam hidup penulis. Allah S.W.T. menaikkan lagi pangkat penulis daripada status seorang bayi (1979) – graduan tabika (1985) – graduan sekolah rendah (1992) – graduan sekolah menengah (1998) – graduan universiti (2004) – suami (2006) – dan akhirnya bapa (2009). AHMAD RUSHDAN BIN AHMAD ZULNASRI, hadiah paling berharga daripada Allah kepada kami suami isteri. Satu kenaikan pangkat yang tentunya diberikan ganjaran selain tanggungjawab yang semakin berat. Segenap kesyukuran penulis dan isteri panjatkan ke hadrat Ilahi atas kurnianNya, Alhamdulillah..

Kedudukan bayi sulung yang songsang menyebabkan kami bersetuju untuk pembedahan selaras dengan nasihat doktor bagi mengelakkan sebarang komplikasi. Pembedahan tersebut dijadualkan pada 15 September 2009 di hospital Kajang. Pada pagi 12 September 2009, penulis dan isteri berada di SMAPK jam 11.30 pagi kerana isteri ingin menyelesaikan beberapa urusan sebelum memasuki wad untuk bersalin caesarean. Tiba-tiba, isteri penulis terkejut melihat ada tompokan darah yang tidak pernah ada sebelum ini, dan kami terus bergegas cemas ke hospital Kajang.

Di hospital, isteri diperiksa oleh doktor yang bertugas sementara penulis mundar mandir di tempat menunggu. Selain penulis, dua orang lagi suami tiba menemankan isteri masing-masing untuk bersalin. Setelah hampir satu jam menunggu, penulis tidak dapat bersabar lagi dan terus masuk untuk mengetahui khabar isteri. Seorang doktor memaklumkan pembedahan akan dibuat pada hari itu juga dan penulis diminta menyelesaikan beberapa urusan berkaitan tempahan wad dan bayaran. Penulis berpeluang menemui isteri dan kami sama-sama berada di dalam keadaan berdebar-debar, tidak sabar tetapi takut, kerana ini merupakan satu detik yang amat dinantikan setelah tiga tahun mendirikan rumah tangga. Hanya doa yang mampu penulis iringkan kepada isteri memandangkan suami tidak dibenarkan berada di dewan bedah.

Pada pukul 3.40 petang, seorang jururawat keluar daripada dewan bedah, tersenyum sambil memandang penulis, ”awak Zulnasri?” ”Ya, saya..” Beliau menghulurkan kepada penulis seorang bayi yang amat putih bersih, dengan mata sedikit terbuka dan kelihatan amat comel. Tiada sebarang kata-kata yang mampu penulis ungkapkan selain syukur, dan syukur serta terima kasih kepada jururawat tersebut. Perasaan pada ketika itu agak sebak, tetapi penulis gagahkan jua untuk azankan bayi dan iqamat. Jururawat yang memerhati terus terseyum sebelum bertanya, ”Awak tak tengok dulu ke jantina budak tu?” Penulis sedikit kaget, dan terfikir ya tak ya pulak, kenapa tak tengok dulu, terus azan pula.. Biasalah, sebelum ini tak pernah tidak keruan macam ni. Bila dilihat, memang anak lelaki.. sebagaimana yang penulis rasakan sebelum ini. Alhamdulillah..

Penulis berpeluang bertemu dengan isteri pada pukul 6.00 petang. Setelah menyelesaikan beberapa urusan pakaian dan sebagainya, penulis terpaksa pulang ke rumah kerana masa melawat telah tamat. Esok hari, penulis bersama ibu mertua dan adik ipar menemani isteri bermula seawal 12.30 tengah hari sehinggalah waktu melawat tamat pada pukul 7.00 malam. Penulis agak kesal juga tidak dibenarkan menemani isteri sedangkan wad kelas 1 hanya seorang sahaja pesakit untuk satu bilik. Apa salahnya kalau suami ada bersama, paling tidak boleh sama-sama berkongsi cerita dan mengurangkan tekanan isteri yang terpaksa bersorangan menyesuaikan diri sebagai ibu baru. Mungkin kelahiran akan datang tidak lagi di hospital Kajang, tetapi sama ada hospital Putrajaya atau hospital swasta Islam, insya Allah. Isteri dibenarkan keluar wad pada hari ketiga apabila doktor mengesahkan ibu dan bayi sihat, dan kami pulang ke kampung isteri di Seremban, NS untuk berpantang.

Dugaan datang pada hari ketiga dan keempat apabila isteri mengalami masalah kekurangan susu sehingga menyebabkan bayi enggan menyusu dan banyak menangis. Ketika malam ketiga, Rushdan meraung-raung kerana lapar tetapi enggan menyusu kerana susu tidak keluar. Walaupun dipam, jumlahnya amat sedikit dan tidak berpadanan. kami agak tertekan memikirkan kemungkinan Rushdan sakit kerana kekurangan air dan susu. Pada masa itu, tiada susu formula di rumah, hari sudah lewat malam dan kami agak penat kekurangan tidur. Akhirnya, penulis mendapat idea untuk memberikan Rushdan air zam-zam yang kebetulan ada di rumah. Kerisauan tetap ada kerana bimbang sakit perut atau muntah, tetapi alhamdulillah, tidak ada apa-apa, sekurang-kurangnya hilang dahaga Rushdan walaupun masih memerlukan zat susu yang lain.

Esoknya penulis membelikan susu formula sebagai backup, tetapi nampaknya selera Rushdan terhadap susu tersebut mengatasi keinginannya untuk menyusu badan. Setelah tiga hari menggunakan susu tersebut, akhirnya penulis dan isteri mengambil keputusan memaksa Rushdan untuk menyusu badan dan tidak akan sama sekali memberikan susu formula lagi, sekurang-kurangnya dalam dua-tiga bulan ini. Langkah ini terpaksa diambil kerana bimbang susu badan isteri akan berkurangan apabila demand daripada bayi tidak ada. Lagipun, zat daripada susu ibu tidak mungkin dapat diganti oleh mana-mana susu formula di dalam dunia ini. Keputusan ini menimbulkan tentangan hebat daripada budak kecil yang nakal ini, macam memahami apa yang ibubapanya cuba buat. Rushdan kelihatan menimbulkan tekanan terhadap ibunya dengan menyusu sekerap 5-15 minit sekali, mungkin dengan harapan ibu akan mengalah dan kembali memberikannya susu botol yang diidam-idamkan..Alhamdulillah, isteri dengan sokongan penulis menguatkan semangat dan melayani karenahnya dengan sabar. Lama-kelamaan, ingatannya terhadap susu botol yang dahulunya amat disukai mula pudar, dan ketika ini, Rushdan semakin selesa menyusu dengan ibunya secara normal, dalam 1-2 jam sekali. Tempoh penyusuan juga semakin lama semakin stabil kepada 15-20 minit berbanding 3-5 minit pada awal-awal penyusuan dahulu.

Sekarang ini penulis terpaksa masuk kerja semula, tetapi Alhamdulillah, beberapa perkara seperti penyusuan, pemantauan klinik, tali pusat bayi dan pemakanan ibu telah di stabilkan. Setelah berfikir, penulis dapat mengambil beberapa iktibar seperti berikut:

1. Pastikan hospital yang dipilih membenarkan suami/penjaga untuk menemani isteri semasa dalam wad (kelas 1)

2. Pastikan isteri tidak berada di dalam tekanan atau berseorangan

3. Pastikan bayi menyusu badan sahaja, walaupun kerap atau dia tak mahu, tidak apa. Paksa dia dan jangan beralah, kadang-kadang budak ni macam pandai juga, nak susu yang sedap dan berperisa..

4. Tingkatkan amal ibadat (suami) dan mohon pertolongan daripada Allah untuk memudahkan urusan berkaitan kelahiran dan penjagaan selepas bersalin.

Rabbana Hab Lana Min Azwajina Wa Zurriyyatina Qurrata A'yun, Waj'alna lilmutaqina imama..
Wallahua’lam

1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Sokongan suami tercinta paling kritikal selain doa ibu tersayang.Syukur Allah mengurniakan suami yang cerdas pemikirannya, bijak tindakannya dan baik akhlaknya. Semoga rushdan mewarisi apa sahaja kelakuan positif abah dan ibunya. Amin