Jumaat, September 11, 2009

Toleransi beragama – Isu Penentangan Pengalihan Rumah Ibadat; Ruang Dakwah yang Disempitkan

“Dan serulah (manusia) ke Jalan Tuhanmu dengan hikmah kebijaksanaan, dan pengajaran yang baik dan berdebatlah dengan mereka secara paling baik”

Surah An-Nahl – ayat 125

Dakwah merupakan kewajipan orang Islam. Tujuan utama dakwah adalah untuk melembutkan hati golongan non-muslim untuk mendekati dan menghayati ajaran Islam. Tetapi untuk menjadikan mereka muslim bukanlah tujuan utama, kerana kita yakin dan percaya hidayah itu hak mutlak Allah, dan kita sebagai hambaNya hanya melaksanakan suruhannya iaitu mengajak kepada kebaikan, dan mencegah daripada kemungkaran. Berapa ramai non-muslim yang mengetahui konsep dan ajaran Islam secara akademik dan berfakta seperti para professor pengajian orientalism di universiti-universiti barat, tetapi minda mereka menolak hakikat dan cuba mencari jarum-jarum kelemahan, semata-mata untuk menunjukkan Islam sebagai salah satu agama di samping agama-agama lain. Sekiranya ada non-muslim memeluk Islam kerana dakwah kita, itu adalah ketentuan dan hidayah daripada Allah semata-mata, manakala usaha kita akan diberkati dan diberikan pahala kerana melaksanakan dakwah,dan bukannya penyebab utama kepada keislaman mereka.

Apabila timbulnya isu penduduk di kawasan majoriti Islam yang menentang pembinaan rumah ibadat golongan bukan Islam, penulis cuba merungkai isu ini dari kacamata dakwah, bukannya politik. Apa yang penulis cuba pahatkan disini adalah kegagalan konsep dakwah oleh masyarakat Islam, yang terhasil daripada kegagalan segelintir umat Islam menerima wujudnya penganut agama lain yang mempunyai tanggungjawab agama mereka di kawasan kejiranan. Daripada carian di internet, penulis dapati kebanyakan alasan yang dikemukakan bersifat majority rules, minority must follow dan emotional driven. Rasional kawasan ini kawasan orang Islam dan tidak sesuai dibina rumah ibadat agama lain dilaung-laungkan tanpa mengambil kira dasar Islam itu sendiri terhadap hak-hak bukan Islam di sebuah Negara Islam. Hakikatnya, alasan ini adalah terkeluar daripada semangat toleransi beragama yang menjadi nadi dakwah Islam kepada non-muslim sekaligus menunjukkan seolah-olah masyarakat Islam merupakan golongan yang dikawal oleh emosi. Penentangan seperti kata-kata kesat, provokasi dan maki hamun tidak sama sekali diajar oleh Islam bahkan ia akan memburukkan nama Islam itu sendiri di mata golongan non-muslim. Tanpa sebarang sebab yang syar’i, sebenarnya Kerajaan wajib menyediakan apa-apa peruntukan dan keperluan penganut agama lain untuk beribadat menurut cara mereka. Sebagaimana kisah Muhammad Al-Fatih yang menguasai Konstantinople, baginda membenarkan pembinaan rumah ibadat Kristian sekiranya ada permohonan daripada masyarakat Kristian, dan memberikan biaya bahkan elaun pula kepada rahib-rahib Kristian. Penulis ringkaskan sahaja, sila rujuk kisah pembukaan Konstatinople untuk maklumat lebih lanjut.

Alasan kedua pula adalah lanjutan isu pembinaan rumah ibadat agama lain yang tidak terkawal. Hakikatnya itu merupakan satu isu lain yang tidak ada kena mengena dengan pembinaan rumah ibadat yang mengikut prosedur. Dalam konteks pentadbiran, ia merujuk kepada kegagalan institusi yang sepatutnya mempunyai kawalan terhadap urusan tersebut. Contoh paling mudah, sekiranya penjualanVCD/DVD haram dan lucah berleluasa, adakah wajar untuk dibantah apabila wujud permohonan membuka premis jualan CD/DVD secara sah. Jangan kaitkan isu beragama dalam perkara ini, kerana penulis yakin, mana-mana penganut agama yang memahami prosedur dan peraturan juga tentunya tidak bersetuju dengan apa-apa pembinaan rumah ibadat agama mereka secara haram. Apatah lagi kita sebagai muslim, pembinaan masjid perlu mengambil kira berbagai-bagai faktor seperti tanah yang diwakafkan, biaya pembinaan daripada sumber halal dan sebagainya.

Oleh itu, penulis berpendapat, isu ini tidak wajar dipolitikkan oleh mana-mana pihak. Agama Islam sememangnya tidak memisahkan politik daripada agama, bahkan politik merupakan salah satu kaedah dakwah yang luas. Tetapi, menggunakan isu ini untuk mendapatkan ganjaran politik adalah tidak wajar kerana keagamaan merupakan isu yang sensitif, dan mempolitikkan keagamaan akan hanya membakar semangat penganut-penganut agama masing-masing. Pihak berwajib seperti institusi-institusi agama dan NGO-NGO agama perlu mengambil tindakan menerangkan berkenaan toleransi beragama yang sepatutnya diambil kira oleh muslim dan non-muslim. Apatah lagi ia melibatkan kaum-kaum yang berbeza, polemik ini berkemungkinan akan menjadi barah perkauman pula dengan menggunakan alasan-alasan agama. Dalam pada itu, dakwah menjadi sempit dan terbatas, seolah-olah Islam adalah melayu, manakala India adalah hindu dan cina adalah Buddhis…Apatah lagi sekiranya menggunakan provokasi menghina lambang kesucian agama lain, ia adalah haram, kerana mereka akan menggunakan alasan penghinaan itu untuk menghina Allah S.W.T. pula.

"Dan janganlah kamu memaki sembahan-sembahan yang mereka sembah selain Allah, kerana mereka nanti akan memaki Allah dengan melampaui batas tanpa pengetahuan. Demikianlah Kami jadikan setiap umat menganggap baik pekerjaan mereka. Kemudian kepada Tuhan mereka (yang sebenar) lah kembalinya mereka, lalu Dia memberitakan kepada mereka apa yang dahulu mereka kerjakan."

Surah Al-An’am, Ayat 108

Wallahua’lam

Tiada ulasan: