Khamis, November 12, 2009

Nak Ikut Jalan Mana?

Dalam perbahasan Ilmu tauhid, saya melihat isu berkaitan bida’ah ilmu kalam dan kesesatan ahli tajsim seperti dua orang individu yang ingin menuju ke satu tempat yang sama, iaitu dari Kuala Lumpur ke Kota Bharu. Jadi mereka duduklah berbincang;

A: OK kita akan akan ke Kota Bharu, so jomlah kita akan ikut karak, lepas tu masuk bentong, Raub, sampai ke Gua Musang terus Kuala Krai, Machang, lepas tu akan sampai ke Kota Bharu.

B: Rasanya baik kita ikut karak terus ke Kuantan, ikut pesisir Terengganu lepas tu sampai ke pasir puteh, terus Kota Bharu. Lebih mudah.

A: Memang mudah tapi orang kata jauh jalannya. Kalau ikut gua musang, Cuma 8 jam sahaja. Ikut Kuantan mungkin sampai 10 jam.

B: Tapi ikut kuantan lebih selamat. Jalannya terus, line telefon ada all the way sampai ke Kota Bharu. Gua musang katanya gelap, takdak line, Jadi kalau sesat kan susah.

A: Kalau dah mahir macam aku, ikut gua musang tak dak masalah pun. Memang nampak susah sedikit, jalan sempit, line telefon kadang-kadang tak ada tapi lebih dekat, lebih cepat sampai, lebih cepat rehat kat rumah.

B: Aku risau jalannya, rasanya tak baik, berlobang-lobang. Lepas tu kalau kereta rosak, susah kan nak cari pomen. Jom lah ikut kuantan, lagipun aku tak biasa jalan gua musang.

A: Aku malas la jalan ikut jalan jauh ni. Memanglah senang, teruus je kan. Tapi kalau dah biasa lalu gua musang macam aku ni takda masalah pun. Pomen ada lah kat mana-mana. Atas bukit tujuh tu pun ada pomen. Cuma kena pandai cari je. Walaupun nampak macam hutan, tapi sebenarnya ada kampung.

Tiba-tiba datang seorang lagi;

C; Woi geng, apa bising-bising ni?

A: Kitorang pening ni, nak balik Kota Bharu ikut gua musang ke ikut kuantan

C: Ler, kenapa tak ikut Perak? Lagi senang.

B: Haa.. ada jalan lagi ke

C: Ler, ikut je highway Utara Selatan, ambik exit Ipoh, terus ikut ..bla..bla.bla..

B: Tak pa lah, aku ikut kuantan je lah. Ko?
A: Aku ikut gua musang. Jumpa kat Kota Bharu OK.

B: OK

Aqidah hakikatnya adalah satu iaitu Tiada tuhan melainkan Allah, dan Muhammad itu Pesuruh Allah. Bagaimana menjelaskan dan memperdebatkan kalimah ini, sama ada kepada penganut atau kepada musuh, maka itulah yang menjadikan kaedahnya berbeza, iaitu perbezaan manhaj ahli kalam dan ahli hadis (Schools of Thought) dalam memperjelaskan Allah itu Esa tiada sekutu baginya, dan Muhammad itu Rasul yang diutuskan oleh Nya. Bagi Ahli hadis, tools yang boleh digunakan untuk kehujahan adalah AlQuran dan hadith. Bagi ahli kalam, mereka menggunakan aqal tanpa mengenepikan Quran dan hadis.

Kedua-dua manhaj ini ada musuh sendiri. Ahli hadis ada musuh dikalangan penolak hadis dan pemegang hadis palsu, manakala ahli kalam seperti Asyairah dan Maturidiyah pula ada musuh yang menyeleweng daripada pemahaman tauhid seperti Jabariyyah dan Qadariyyah.

Jalan yang senang, adalah jalan ahli hadis. Ikut sahaja tanpa ada takwil. Kalau tangan, tanganlah, kalau duduk, duduklah. Jangan banyak soal. Jalan yang susah, adalah jalan ahli kalam. Adanya disitu ilmu tambahan pelengkap yang bermacam-macam, seperti balaghah, manthiq dan lain-lain. Ada kemungkinan kita sesat dalam pencarian keesaan Allah sekiranya kita gagal menguasai ilmu-ilmu pelengkap. Tapi kehujahan yang kita ada dalam ilmu kalam membolehkan kita menolak hujah agama lain berkenaan Tauhid, dan membolehkan agama ini dipertahankan dan diperluaskan melalui perdebatan rasional dengan non muslim. Apapun, kedua-duanya adalah jalan, dan lebih bermanafaat kalau kita mengetahui kedua-duanya, daripada hanya tahu satu, dan menolak secara total satu lagi jalan. Adalah memburukkan keadaan, apabila perbalahan ini bepanjangan sehingga melarat ke peringkat ibadah, mualamat dan politik pula seperti mana sekarang ini..(Kaum Muda v/s Kaum Tua)

Tidak bolehkah kita berlapang dada seperti senario yang saya gambarkan? Ikutlah jalan mana kamu pilih, janji sampai, jangan sesat...Wallahua'lam.

Tiada ulasan: